1
مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه
2
دانشآموختهی سطح 4 حوزهی علمیه قم و پژوهشگر علوم اسلامی
چکیده
یکی از مقولاتِ مهم و پرجاذبه در میان مباحث مهدویت؛ مسئلهی آیندهی جهان و شاخصههای نظام توحیدی حضرت صاحبالزمان (عج) است. این آینده و دلبستن به این آرمان؛ انسان را وادار مىکند تا از آیندهی جهان و سرنوشت انسان اِطلاع یابد و با امید به این آینده و متناسب با این امید و ایمان و آرمان برای ساختنِ آن؛ طرح و تئوری بسازد و در این راستا تلاش و تکاپو ورزد. عصر و مصر ما شاهدِ تحولات گستردهای در حوزههای فرهنگ، سیاست، اجتماع، اقتصاد، مدیریت، امورِ بینالملل، اطلاعات و ارتباطات است و جهانیسازی لیبرالسرمایهداری غرب؛ از سوی کسانی همچون فوکویاما به عنوانِ نُقطهی پایان تاریخ و تکامل بشر طرح و تئوریزه میشود و آیندهی دیگری را برای بشر متصور نمیداند، در حالیکه آیندهی ایدهآل جهان و انسان در درازای تاریخ، توسطِ ادیانِ الهی و آیینِ اسلام و بهویژه مکتبِ تشیع تحت عنوان «مهدویت» مطرح و ویژگیِ این آیندهی آرمانی؛ تحتِ حاکمیّتِ آخرین ابر مدیر جامعهی توحیدی ارائه شده است. در پژوهش پیرو تلاش بر آن است که با بهرهگیری از روشِ توصیفی – تحلیلی این مسئلهی مهم از منظر قرآن تبیین گردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در نظام توحیدیِ مهدوی؛ دانشِ داهیانه، بینشِ عارفانه، عملِ عاشقانه، دهشِ عادلانه و قیامِ برای قسطِ قرآنی قوام مییابد و نظامِ احسنِ ایمانی را برای جهان و انسان به ارمغان میآورد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اساسی ترین شاخصهای نظمِ جهانی دولتِ دادِ مهدوی شایستهسالاری، عدالتِ عمومی، آبادانی همگانی، رفاه و آسایشِ اجتماعی، امنیت و آرامشِ فراگیر، عقلانیت و جهانیشدنِ فرهنگ قرآنی بوده و در سایهی شکلگریِ این نظام در گیتی جهنمِ زندگی در جهان کنونی، جای خود را به بهشت و بهجت میدهد و پژمردگی به پویایی، افسردگی به استعداد، ناامیدی و نشستگی به نهضت و نشاط و شکستگی به شادابی مبدل میشود.