تحلیل قرآنی نظام مهدوی(عج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه

2 دانش‌‌آموخته‌‌ی سطح 4 حوزه‌‌ی علمیه قم و پژوهشگر علوم اسلامی

چکیده

یکی از مقولاتِ مهم و پرجاذبه در میان مباحث مهدویت؛ مسئله­ی آینده­ی جهان و شاخصه­های نظام توحیدی حضرت صاحب­الزمان (عج) است. این آینده و دل­بستن به این آرمان؛ انسان را وادار مى­کند تا از آینده­ی جهان و سرنوشت انسان اِطلاع یابد و با امید به این آینده و متناسب با این امید و ایمان و آرمان برای ساختنِ آن؛ طرح و تئوری بسازد و در این راستا تلاش و تکاپو ورزد. عصر و مصر ما شاهدِ تحولات گسترده­ای در حوزه­های فرهنگ، سیاست، اجتماع، اقتصاد، مدیریت، امورِ بین­الملل، اطلاعات و ارتباطات است و جهانی‌سازی لیبرال­سرمایه­داری غرب؛ از سوی کسانی همچون فوکویاما به عنوانِ نُقطه­ی پایان تاریخ و تکامل بشر طرح و تئوریزه می­شود و آینده­ی دیگری را برای بشر متصور نمی­داند، در حالی­که آینده­ی ایده­آل جهان و انسان در درازای تاریخ، توسطِ ادیانِ الهی و آیینِ اسلام و به‌ویژه مکتبِ تشیع تحت عنوان «مهدویت» مطرح و ویژگیِ این آینده­ی آرمانی؛ تحتِ حاکمیّتِ آخرین ابر مدیر جامعه­ی توحیدی ارائه شده است. در پژوهش پیرو تلاش بر آن است که با بهره‌گیری از روشِ توصیفی – تحلیلی این مسئله­ی مهم از منظر قرآن تبیین گردد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که در نظام توحیدیِ مهدوی؛ دانشِ داهیانه، بینشِ عارفانه، عملِ عاشقانه، دهشِ عادلانه و قیامِ برای قسطِ قرآنی قوام می­یابد و نظامِ احسنِ ایمانی را برای جهان و انسان به ارمغان می­آورد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اساسی ترین شاخص­های نظمِ جهانی دولتِ دادِ مهدوی شایسته‌سالاری، عدالتِ عمومی، آبادانی همگانی،  رفاه و آسایشِ اجتماعی، امنیت و آرامشِ فراگیر، عقلانیت و جهانی‌شدنِ فرهنگ قرآنی بوده و در سایه­ی شکل­گریِ این نظام در گیتی جهنمِ زندگی در جهان کنونی، جای خود را به بهشت و بهجت می­دهد و پژمردگی به پویایی، افسردگی­ به استعداد، ناامیدی و نشستگی به نهضت و نشاط و شکستگی به شادابی مبدل می­شود.

کلیدواژه‌ها